Blogi do niedawna pełniły funkcje internetowych pamiętników, na których ich właściciele opisywali swoje doświadczenia, przygody i przemyślenia. Obecnie coraz częściej w sieci można trafić na blogi prowadzone przez ludzi z pasją, specjalistów w danej dziedzinie. Szczególną popularnością cieszą się blogi o tematyce rodzicielskiej – tzw. parentingowe – podróżniczej bądź też specjalistycznej, na przykład lekarskiej czy prawniczej. Blog wykorzystywany jest także przez firmy jako narzędzie do komunikacji z klientami i do opisywania swoich usług.
Do czego służą blogi?
Śmiało można powiedzieć, że blogi służą edukowaniu, promowaniu czy sprzedaży. Do tego są doskonałym nośnikiem reklamy, więc mogą służyć do zarabiania pieniędzy, bardzo często niemałych.
Blog może służyć specjalistom z różnych branż do dzielenia się swoją wiedzą oraz do poprawy umiejętności pisarskich. Zdecydowanie pomaga w budowaniu społeczności, którą interesuje dana tematyka. Ponadto tworzenie bloga może okazać się bardzo rentowne, z racji tego, że można na nim umieszczać reklamy lub wpisy sponsorowane. Aby zbudować w pełni działającego bloga, trzeba dopilnować, by w odpowiedni sposób się do tego zabrać. Trzeba pamiętać, że wadliwy, niedopracowany i pełen błędów blog może skutecznie odstraszyć czytelników.
Jak założyć bloga – co będzie potrzebne?
Przede wszystkim, trzeba pomyśleć, jaką nazwę będzie nosił blog. Nazwa domeny to adres internetowy, unikalny dla każdego bloga. Warto się zorientować, czy wybrana nazwa nie jest już zajęta – znalezienie wolnej nazwy, która jest chwytliwa i krótka, wcale nie jest łatwe.
Koniecznie trzeba się także zainteresować usługą hostingu www – czyli miejscem, gdzie będą przechowywane zdjęcia i cała baza danych bloga. Nazwa domeny i hosting są to dwie rzeczy, bez których blog zwyczajnie nie może funkcjonować. Założenie bez nich strony internetowej jest zwyczajnie niemożliwe.
Jak założyć bloga – kilka wskazówek?
Osoby, które zastanawiają się, jak założyć bloga i czy w ogóle warto to robić, powinny zastosować się do kilku zasad. Najpierw warto przeprowadzić badania rynku i określić, czy temat, który ma być poruszany na blogu, znajdzie swoich odbiorców. Blogi niszowe cieszą się wbrew pozorom ogromną popularnością, z racji tego, że nie mają konkurencji w sieci lub jest ona bardzo ograniczona.
Oczywiście, nie można wybierać tematu, na którym autor bloga zwyczajnie się nie zna. Czytelnicy są w stanie bardzo szybko wyłapać fałszywe informacje i wcale tak łatwo tego nie wybaczają. Dlatego tak ważne jest, by autor bloga był ekspertem w opisywanej przez siebie dziedzinie i wciąż się dokształcał.
Wielu blogerów ma problem odnośnie wyboru odpowiedniej platformy do prowadzenia bloga. W sieci dostępne są zarówno darmowe, jak i płatne narzędzia. I o ile większość blogerów wybiera opcję darmową, to jednak trzeba mieć świadomość, że jej funkcjonalność może być znacznie ograniczona w porównaniu do płatnego, bardziej rozbudowanego oprogramowania. Dodatkowo, w przypadku usług płatnych, na każdym etapie prowadzenia bloga można liczyć na uzyskanie pomocy technicznej.